Sök:

Sökresultat:

168 Uppsatser om Muslimska brödraskapet - Sida 1 av 12

Muslimska ungdomars religiositet : En studie om muslimska högstadieelevers religiositet

Jag har genom en kvantitativ enkĂ€tundersökning tagit reda pĂ„ muslimska ungdomars religiositet vid en högstadieskola. I kapitlet teoretiska perspektiv har presenterat begreppen religion och religiositet och jag ansluter mig till Daniel Andersson och Åke Sanders substantiella definition av religion. Vidare tar jag upp antalet muslimer i Sverige, muslimers religionsutövning i Sverige och muslimer i svensk skola i kapitlet teoretiska perspektiv. I analysen kopplar jag begreppsdefinitionerna till resultatet av min undersökning. Undersökningen visar att flertalet av de muslimska eleverna uppfattar sig som troende och religiösa.

Den jordanska ekvationen : Islamister och kungahuset pÄ vÀg mot demokrati?

Jordanien ser sig som en arabiskmuslimsk stat pÄ vÀg mot en demokrati. Med en sÄdan sjÀlvbild blir islam en integral del av samhÀllet. Det stöd som det jordanska samhÀllet gav det Muslimska Brödraskapet i valen november 1989 och 1993 visade dessutom att organisationen blivit nÄgot som kungahuset mÄste ta med i berÀkningen i den demokratiska processen. För det Muslimska Brödraskapet kan det upplevas som en tilltalande idé dÄ man genom ett samarbete med kungahuset bÄde kan bevara sin maktbas och dessutom se till att andra konkurrerande och kanske mer militanta och extrema muslimska grupper marginaliseras.Den demokratiska processen i Jordanien kan sÄledes ses som en samverkan mellan det Muslimska Brödraskapet och kungahuset..

Den muslimska kvinnan : En diskursanalys av medias framstÀllning av den muslimska kvinnan och slöjan

Denna uppsats, Den muslimska kvinnan ? En diskursanalys av medias framstÀllning av den muslimska kvinnan och slöjan, handlar om hur slöjan och den muslimska kvinnan framstÀlls i olika morgon- och kvÀllstidningar. Vi har genom att anvÀnda oss av kritisk diskursanalys som metod, synliggjort vilka diskurser som skapas kring slöjan och den muslimska kvinnan. Dessa diskurser kan förankras i de negativa diskurser som finns gentemot muslimer i allmÀnhet. Teorierna som anvÀnds i studien Àr postkolonial teori, orientalism och intersektionellt perspektiv, vilka ligger till grund för den analyserande delen.

Okunniga, svaga, förtryckta? : En etnologisk studie om hur muslimska kvinnor framstÀlls i medierna och om hur de sjÀlva upplever beskrivningarna

Syftet med denna uppsats var att undersöka hur muslimska kvinnor upplever mediernas nyhetsrapportering, vilka konsekvenser de mediala beskrivningarna fÄr och hur de pÄverkas av mediebilden. Uppsatsen fÀster Àven fokus pÄ vilka stereotyper av muslimska kvinnor och invandrare som medierna anvÀnder sig av. Materialet bestÄr av intervjuer med 13 muslimska kvinnor samt tidigare medieforskning. Slutsatser Àr att intervjupersonerna och medie- forskningen menar att nyhetsrapporteringen visar en fördomsfull bild av muslimer dÀr den muslimska kvinnan framstÀlls som förtryckt och som ett offer. Samt att medierna ofta skriver om invandrare och muslimer i samband med negativa nyheter.

Sjukgymnasters erfarenhet av att arbeta med patientgruppen muslimska kvinnor

Sverige Àr ett mÄngkulturellt land med invandring sedan en lÄng tid tillbaka. Det finns idag cirka 200 000 muslimska kvinnor i Sverige och sjukgymnaster möter dagligen muslimska kvinnor i sitt yrke, vilket kan ge upphov till problem av sprÄklig, kulturell, etnisk och medicinsk art. Syftet med studien var att belysa sjukgymnasters erfarenheter av att arbeta med patientgruppen muslimska kvinnor. Fem sjukgymnaster i invandrartÀta förorter i södra Sverige deltog i studien. Resultatet i studien visar att informanterna upplever stora individuella skillnader hur kultur och religion pÄverkar de muslimska kvinnornas synsÀtt och dÀrmed agerande vid kontakt med sjukgymnast.

Muslimska feminister : En studie om muslimska feminister i Sverige

Denna studie utgör en motbild till den homogenabild av muslimska kvinnors politiska engagemang som görs i bÄde politiska och akademiska kretsar. Man talar ofta om ?den muslimska kvinnans?motgÄngar och problem, i förhÄllande till större strukturella fenomen sÄ som islamofobi och rasism, men tar inte hÀnsyn till den mÄngfald som prÀglar gruppen muslimska kvinnor. IstÀllet för att ge utrymme för muslimska kvinnor att tala om interna och externa problem, utgörsig politiska och mediala aktörer till deras representanter, nÄgonting som denna studie argumenterar för, reproducerar en slags normativ vithet. Denna normativa vithet skapar en luckai den svenska debattenoch en blindhet inför muslimska kvinnors egna engagemangochleder ytterligare till ett exkluderande och ensidigt samtal om kvinnors rÀttigheter.

Muslimska tjejer i idrottssverige : en intervjustudie om islam och idrottsutövande

I och med min kontakt med invandrarungdomar i skolan har jag stÀllt mig frÄgan om relationen mellan muslimska tjejer och idrottsutövande. Den kontakt som jag har fÄtt inom skolan med muslimska tjejer och idrott Àr positiv över lag och detta gör att den bild som media ofta visar med stereotypa bilder av islam inte stÀmmer. De frÄgestÀllningar som belyses i denna undersökning Àr hur muslimska tjejer ser pÄ idrott och idrottsutövande och om idrottsföreningar gör nÄgonting för att integrera dessa tjejer i sin verksamhet.För att besvara frÄgestÀllningarna utgÄr jag ifrÄn en intervjustudie med fyra muslimska tjejer. Resultatet av denna undersökning visar att tre av de muslimska tjejerna som blir intervjuade Àr positiva till ett aktivt idrottsutövande. Samtidigt Àr det en av tjejerna som sÀger att hon inte fÄr hÄlla pÄ med idrott pÄ grund av religionen.

Muslimska kvinnors upplevelser av klimakteriet. En fenomenologisk studie.

Syftet med denna studie var att undersöka muslimska kvinnors upplevelse av klimakteriet. Tre kvinnor intervjuades pÄ djupet och intervjuerna har transkriberats ordagrant och analyserats med den fenomenologiska metod som beskrivs av Amadeo Giorgi. Analysen resulterade i följande kategorier: kulturella aspekter, religion, kÀnslan att förlora sin ungdom, existentiella tankar relaterade till döden, kÀnslan av att Äldrar och sexualitet. Resultaten visade att de muslimska kvinnorna i övergÄngsÄldern hade en negativ uppfattning om klimakteriet. Detta fenomen beskrevs som kulturellt tabu och pÄverkade starkt av religion. Det vÀxande antalet och mÄngfalden bland muslimska befolkningen i Malmö utgör utmaningar för vÄrdpersonal att bÀttre förstÄ klimakteriet ur ett muslimskt kulturellt perspektiv..

Den "Muslimska kvinnan" i lÀroboken

Sammanfattning Hur framstÀlls muslimska kvinnor i lÀroböcker framtagna att följa GY11? Det har varit denna uppsats huvudfrÄgestÀllning. Med utgÄngspunkt i ett teoriavsnitt som presenterar aktuellt forskningslÀge kring muslimsk feminism framstÀlldes en kodningsmanual som har anvÀnts som redskap för att analysera fem stycken lÀroböcker. Det som framförallt framkommer i den teoretiska utgÄngspunkten Àr kontextens betydelse och vikten av omtolkningar för att förstÄ islam pÄ ett, för de muslimska feministerna, rÀtt sÀtt. Bilder, ord, meningar och uttryck för idéer har plockats ut och redovisats. Resultatet visar en spridd bild av förankring i forskning kring berörda Àmne.

Slöja, pÄ vems villkor? : En studie av muslimska flickor

Föreliggande studie har som syfte att ta reda pÄ varför en del av de muslimska flickor pÄ grundskolans senare Är bÀr slöja samt ta reda varför den andra delen av de muslimska flickor inte bÀr slöja. Studien tar vidare upp vilka attityder dessa flickor stött pÄ i sin vardag. Studiens metod Àr av kvalitativ metod i form av intervjuer dÀr jag har intervjuat tre muslimska flickor som bÀr slöja samt tre muslimska flickor som inte bÀr slöja. Intervjuerna har sedan transkriberats och med hjÀlp av transkriberingen har ett resultat kunnat genomföras. Elevernas medverkan har godkÀnts av vÄrdnadshavaren.

Islam och den svenska skolan - en undersökning om den svenska skolans bemötande av muslimska barns och förÀldrars behov

Vi har gjort en undersökning om den svenska skolans bemötande av muslimska barns och förĂ€ldrars behov. Upplever muslimska barn och förĂ€ldrar att deras behov tillgodoses av den svenska skolan? Är vissa behov och diskussioner mer vanligt förekommande Ă€n andra? PĂ„ vilket sĂ€tt bemöts de behov och diskussioner som kan uppstĂ„ av den svenska skolan?Litteraturdelen behandlar de omrĂ„den i svensk skola som för vissa muslimer kan komma bli svĂ„ra att delta i samt ger exempel pĂ„ hur lĂ€rare kan bemöta detta. Det vi har kommit fram till Ă€r att mĂ„nga förĂ€ldrar kĂ€nner bristande engagemang frĂ„n lĂ€rarens hĂ„ll nĂ€r det gĂ€ller att sĂ€tta sig in i olika religioner. Vi har ocksĂ„ kunnat se att det inte fanns nĂ„gon skolplan om hur muslimska barn och förĂ€ldrars behov bör bemötas, i kommunen dĂ€r vi genomförde vĂ„r undersökning..

Simundervisning med muslimska flickor? : -         En undersökning av arbetssÀttet hos ett antal idrottslÀrare i en mellansvensk stad.

Syftet med detta examensarbete Àr att fÄ kunskap om hur ett antal idrottslÀrare arbetar vid simundervisning med muslimska flickor och detta för att pÄ sÄ sÀtt hjÀlpa mina eventuella framtida muslimska elever att bli simkunniga. Detta eftersom forskning visar att en stor del av eleverna i skolan som inte kan simma Àr elever med förÀldrar frÄn ett annat land eller elever som sjÀlva har invandrat. Intervjuerna har genomförts med fem lÀrare dÀr alla undervisar i idrott och hÀlsa pÄ mÄngkulturella skolor i en mellansvensk stad. Samtliga lÀrare anser att simundervisningen Àr ett mycket viktigt moment att arbeta med, men ingen av dessa lÀrare Àgnar nÄgon större tid Ät att undervisa i simning. Undersökningen visade att simundervisning gÄr bra att utföra Àven om eleverna Àr muslimska flickor.

Muslimska kvinnor i svenska media : Diskursen kring muslimska kvinnor i svenska dagstidningar 1999-2003

Muslimer framstÀlls ofta pÄ ett onyanserat sÀtt i vÀsterlÀndska media. Islam och muslimer framstÀlls bÄde som ett hot mot och samtidigt som underlÀgsna vÀstvÀrlden och vÀsterlÀnningar. Jag har i min uppsats fokuserat pÄ nyhetsmediernas framstÀllning av muslimska kvinnor, som en del av den totala bild av muslimer som nyhetsmedia skapar. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka diskursen kring muslimska kvinnor i svenska dagstidningar mellan 1999 - 2003. Jag har analyserat 108 artiklar med utgÄngspunkt i kritisk diskursanalys och postkolonial teori.

NÄgra muslimska elevers hemsituation och relation till skolÀmnet hem- och konsumentkunskap : en undersökning om mat och jÀmstÀlldhet

Ämnets kĂ€rna Ă€r att studera hur muslimska elever kommer i klĂ€m vid undervisningen i hem- och konsumentkunskap. Samt hur muslimska elever tycker och tĂ€nker i frĂ„gan om mat och matvanor men ocksĂ„ hur jĂ€mstĂ€lldheten ser ut i deras familjer. Uppsatsens frĂ€msta syfte Ă€r att studera vad muslimska elever anser om undervisningen i hem- och konsumentkunskap, sker undervisningen i deras hĂ€r och nu? Valet föll pĂ„ att anvĂ€nda en kvalitativ intervju för att lĂ€ra kĂ€nna eleverna bĂ€ttre och komma dem nĂ€rmre, vilket ocksĂ„ ger ett djup Ă„t uppsatsen. Metoden Ă€r vald med baktanken om vad som ger mest insikt i informanternas egna sĂ€tt att tĂ€nka, lĂ€ra, agera, uppleva och förstĂ„.Valet föll pĂ„ att djupintervjua fem muslimska elever, tre pojkar (Henrik, Leo och Max) och tvĂ„ flickor (Sara och Fia).

Muslimska elever vs. Islam i skolan : En fallstudie om muslimska gymnasieelevers upplevelser av islams presentation i svensk religionsundervisning

Islam Àr en av vÀrldsreligionerna och har miljoner anhÀngare vÀrlden över. Det finns en allmÀn uppfattning om islams problematik, sÄ till vida att islam sÀllan fÄr rÀtt presentation, dÄ exempelvis inom massmedia och skola. FrÄgan Àr hur skolan, som Àr vÄrt största lÀrosÀte presenterar en religion rÀttvist och utan fördomar, hur en religion blir presenterat pÄ ett icke nyanserat sÀtt.Uppsatsens syfte Àr att söka svar pÄ hur islam framstÀlls i svensk gymnasieskola, med metoder som dokumentstudier, fokusgrupp och djupintervjuer, dÀr muslimska elever berÀttar om erfarenheter och upplevelser.Generella slutsatser som framkommit Àr att muslimska elever anser att svensk gymnasieskola ger en delvis positiv bild av islam, som religion, men med vissa brister, sÄsom etnocentriskt tÀnkande, i muntlig presentation och text. Elever har Àven pekat pÄ en viss marginalisering och distansering gÀllande islams presentation i undervisningen..

1 NĂ€sta sida ->